Jag vill ha en katt!

Hamster, kanin, marsvin och iller - några av de djur som jag har vuxit upp med. Vänner och familj har också låtit en vara kattvakt genom tiderna. Allt har pekat på att jag kommer införskaffa mig ett eget pälstroll och jag hade alltid tänkt mig att om det skulla vara någonting alls så skulle det vara en beagle. När man har villa. Och barn. Men nu har jag varken villa eller barn så hund får alltså också vänta.

Men så föll jag plötsligt för ett speciellt djur och jag sitter här och är otröstlig inombords. Var är min lilla katt? Närmare bestämt: var är min lilla bengalkatt? 

Låt fördjupa oss lite i denna fixering. 
I snart fem år har jag och pojken levt á la "lyckliga i alla våra dagar". När jag träffade honom så innebar hans jobb att han var borta i långa perioder och väldigt ofta. Detta accepterades och inga tårar fälldes. Han var ju underbarast på jorden och såg till att jag var glädjen själv. Ingenting alls har ändrats idag och jag lever fortfarande lyckligt med min drömman som till och från är bortflugen. Däremot så har den där jävla biologiska klockan i mig tickat på. Hormoner! Jag föreställer mig en egen "Skalmans ät- och sovklocka" som har lagt till lite andra klockslag och som nu är helt inställd på att det är dags att skaffa katt.
  
Kanske kan en stor anledning vara att många vänner skaffar kids och alla hormoner skriker "Vad är det för fel på dig?! Varför är din ugn tom på bullar?!", men bullarna får faktiskt vänta ett tag till. Däremot är det inte många hinder för min lilla misse! Så i många, många månader har jag internetforskat om katter och, mer specifikt, min bengalkatt. En bengal är en korsning av tamkatt och vild leopardkatt. Resultatet är en väldigt, väldigt vacker och väldigt, väldigt livlig katt. För att inte glömma väldigt, väldigt dyr. Det som urkiljer den mest till utseendet är den vackra färgteckningen i form av fläckar eller marmorering som får dem att se ut som små vildkatter.

Varför jag är kär och galen i just denna katt:
-Den är livlig och vill aktiveras mer än andra katter.
-Den beter sig och låter mer som en hund.
-Den är otroligt vacker.
-Den är otroligt intelligent.
-Den vill vara med överallt.
-Den vill hänga med ut i koppel.
-Den fäller mindre päls.
-Den är social och lojal.
-Igen, den är otroligt vacker. 

Nackdelarna med denna katt:
-Den är livlig och vill aktiveras mer än andra katter.

Så den enda nackdelen med rasen finns även med på den positiva listan = vi har en drömkatt. Sedan tillkommer ju allt som kommer med katter generellt: de gosas i famnen och de förgyller tillvaron/livet men de klöser sönder ägodelar och får inte lämnas ensamma för länge. Allt detta får man ju acceptera med en katt likväl andra djur och barn. För att inte nämna pojkvänner. Jag kan garantera att Francesco har haft sönder fler av mina saker än en katt någonsin kommer kunna göra. 
Så här sitter jag faktiskt dagligen och grämer mig åt att det dels är så svårt att hitta en fin katt, dels att det är svårt att bli utvald som säljare (due to high demand), och dels att väntetiden är så otroligt lång. Och dels att det är aningen, aningen dyrt. 

Så, min framtida bengal som kanske ska få agera som första och pälsklädda barnet, vem kommer du vara? Jag har länge letat bland uppfödare och har en klar favorit som bor i Uppsala. Har jag turen får jag en dag köpa utav henne och KANSKE ser min lilla krabat ut som mamman. Du kommer vara mitt lilla troll som ska dela många, många år med oss och du ska heta 

Amalfi

 
 

Kommentarer

Skriv på bara:

Namn:
Komma ihåg dig!

E-postadress: (visar jag inte för de andra)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
bloglovin RSS 2.0